Samen met uw doelgroep vormt uw product de kern van uw bedrijf. Het is een voordeel als het product op een uniek concept gebaseerd is. Het kan zich dan goed in de markt onderscheiden. Wij kijken of er aanpassingen aan het product noodzakelijk zijn. Is het assortiment aan producten logisch opgebouwd? Moet er ook een goedkoper product ontwikkeld worden om een andere doelgroep te kunnen bedienen?
De financiële situatie van het bedrijf is uiteraard heel belangrijk. Wat is het resultaat van de afgelopen jaren? Zijn er veel schulden? Moet een deel van de voorraad verkocht worden om werkkapitaal te genereren? We berekenen ook de kostprijs van elk product. Welke producten dragen het meeste bij aan de winst? Op welke kosten kan echt bespaard worden? De balans en winst- en verliesrekening worden helemaal doorgelicht!
Een efficiënt ingerichte organisatie geeft een zo laag mogelijke kostprijs van het product. Hierdoor wordt de winst verhoogd. Wordt het personeel efficiënt ingezet? Is er een interne planning en een voorraadsysteem? Is het productieproces efficiënt met een logische volgorde en is er kwaliteitscontrole? Door processen vast te leggen kan veel tijd en daarom geld bespaard worden en krijgen de producten een constante kwaliteit.
Het product moet natuurlijk wel verkocht worden en daarom moet er continu naar klanten worden gezocht. Wij analyseren bijvoorbeeld de etalage, de website (SEO!), reclame en de verpakking van het product. Kortom, de hele communicatie. Alles moet hierbij binnen het concept passen. Dit geldt ook voor de naam, het logo, de kleurstelling en uitstraling. Is het onderscheidend genoeg t.o.v. concurrenten?