Om de omzet van uw bedrijf te verhogen, zal er naast uw producten, uw financiën en de organisatie naar de acquisitie moeten worden gekeken. Er zal een continu proces aanwezig moeten zijn voor het werven van klanten. Nieuwe klanten zijn nodig om uw bedrijf te laten groeien en oude klanten te vervangen. Startpunt bij acquisitie en klantenwerving is het concept van uw bedrijf en uw productaanbod. Voor uw klanten moet duidelijk zijn vanuit welk concept of idee uw product ontstaan is. Dit concept moet terugkomen in alle uitingen van communicatie van uw bedrijf zoals reclame, verpakking, productlijnen en website. Denk hierbij aan namen van producten, kleurstelling, lay-out en vormgeving.
Klantenwerving is gericht is op het aantrekken van nieuwe klanten voor uw producten door middel van verkoopinspanningen. Acquisitie is een iets ruimer begrip, ook de overname van andere bedrijven valt hier bijvoorbeeld onder. Beide vormen zullen uw omzet verhogen.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden om nieuwe klanten te werven. De keuze hierin is afhankelijk van bijvoorbeeld het soort product, de markt, de beschikbare tijd en het budget voor reclame. Ook moet u zich prettig voelen bij de vorm van reclame. Vormen van reclame zijn bijvoorbeeld: traditionele advertenties (krant, folders, TV, billboards), online marketing (SEO, sociale mediamarketing, contentmarketing), mond-tot-mondreclame, direct sales en evenementen en beurzen.
Bij een beperkt budget voor reclame raadt Winstwerk aan een uitstekend product en ook een uitstekende klantenservice te leveren met als doel positieve mond-tot-mond reclame te stimuleren. Daarnaast adviseren wij om uw website m.b.v. SEO te optimaliseren. Als dit namelijk eenmaal goed gedaan is, staat dit garant voor een continue stroom van nieuwe klanten.
De goedkoopste wijze van klantenwerving is het ontwerpen en schrijven van een website. Als dit eenmaal gereed en online is, hoeft het onderhoud niet veel tijd en geld te kosten. Met een website zijn er ook geen hoge kosten voor een fysieke winkel en de klanten komen vanzelf bij uw website terecht als de pagina's goed op zoekwoorden zijn geschreven. Vooral met deze optimalisatie (SEO, Search Engine Optimization) van uw website kan een betere vindbaarheid gerealiseerd worden. Uw website zal meer bezoekers trekken en daardoor zult u merken dat uw omzet zal gaan verhogen. Winstwerk helpt u met het opzetten van een goed vindbare website. Wij onderzoeken welke zoekwoorden uw klanten gebruiken en passen dit toe in pagina's van het menu en op landingspagina's.
In tegenstelling tot acquisitie en klantenwerving verwijst marketing naar een bredere set van activiteiten die gericht zijn om de verkoop van uw producten te stimuleren. Marketing omvat namelijk ook het ontwikkelen en aanpassen van producten, promotieactiviteiten, marktonderzoek, prijsstrategieën, distributiekanalen en branding.
Om uw omzet te verhogen, kunt u ook verschillende verkooptechnieken uit de marketing toepassen, bijvoorbeeld upselling, cross-selling en deepselling. Upselling is gericht op het verhogen van de orderwaarde en het stimuleren tot de aankoop van een duurder product. Een voorbeeld hiervan is het verkopen van extra accessoires bij een nieuwe auto. Cross-selling draait om het aanbevelen van extra producten naast het bestaande product. Een voorbeeld hiervan is het verkopen van snoep en andere artikelen bij een pompstation. Deepselling betreft meer van hetzelfde product proberen te verkopen. De omzet per klant zal bij deze verkooptechnieken worden verhoogd. Wilt u uw omzet verhogen? Neem dan contact op met Winstwerk!
Als u een speciaalzaak heeft, dienen de producten met de hoogste marge en ook met de hoogste omzetsnelheid het beste zichtbaar te zijn. Uw winst en omzet zullen hierdoor worden verhoogd. De winkelinrichting moet dusdanig zijn dat direct duidelijk is welke producten er verkocht worden. Veel variabelen zijn van invloed op de beleving van de consument in een speciaalzaak of winkel. Winstwerk kijkt bijvoorbeeld naar looproutes, productplaatsing, kassaopstelling, verlichting, sfeer, muziek, geuren, paskamers, veiligheid, hygiëne, inrichting van de etalage, etc. De beleving van de consument in de winkel moet qua sfeer in overeenstemming zijn met de uitstraling van uw product en merk. We onderzoeken tevens of diverse productlijnen duidelijk te onderscheiden en vindbaar zijn.
Om klanten langer in uw winkel te houden, kunt u bijvoorbeeld een gezellig hoekje of zitgedeelte creëren of koffie aanbieden. Kinderen of partner zijn dan minder snel verveeld in de winkel. Zorg er ook voor dat de binnen- en buitenkant van uw speciaalzaak er elke dag verzorgd uitziet. Kunnen klanten goed voor uw etalage staan en is het daar schoon? Het is belangrijk om dat elke dag te controleren. Als u food-producten verkoopt is het helemaal belangrijk dat alles elke dag hygiënisch is. Deze maatregelen zullen uw omzet verhogen.